Marknadsföringens roll idag

Times Square, New York och Piccadilly Circus, London

Dessa två platser är mycket välbesökta i metropolerna London och New York. Det som gör exempelvis Times Square unikt är den aldrig sinande reklamen som visas på de gigantiska bildskärmarna dygnet runt.

Varför visas reklamen just på dessa platser?

New York är USA:s största och mest välbesökta stad och dessutom kontinenten Nordamerikas största metropol. Här samsas drygt 9 miljoner invånare med några miljoner turister varje dygn, vilket gör att det är en gynnsam plats att göra reklam på. Lägg därtill det faktum att Times Square är stadsdelen Manhattans mest välbesökta plats så är ekvationen enkel. London är en av Europas största megastäder, tillika huvudstad i Storbritannien. Förut fanns det betydande många neonskyltar på platsen som gjorde reklam åt företag. Neon är en ädelgas som är känd för att ge ett skarpt och tydligt sken, vilket är gynnsamt vid marknadsföring. Idag används inte neon i lika stor utsträckning eftersom det är billigare att tillverka skyltar eller bildskärmar.

Hur får företagen tillgång till dessa reklamplatser?

Precis som för tv-reklamen så är det företagen med de största plånböckerna som har möjlighet att göra reklam där. Ofta är reklamskyltarna och bildskärmarna fästa på byggnader. För att det ska accepteras så måste fastighetsägarna ge sitt godkännande och stadskontoren måste få ha synpunkter på reklamens utformning och hur den påverkar trafiken med mera.

Dubbel marknadsföring ger dubbel utdelning

Det inte alla tänker på när de går på gatan vid Times Square eller Piccadilly Circus är att man fångas på kamera konstant. Vare sig det är av privata fotografer (privatpersoner tillika turister) eller webbkameror som streamar dygnet runt med utsikt över platsen så spelas reklamen in. Alltså är chansen stor att inte bara de som är på platserna just då utan även anhöriga och intresserade som kollar på korten även ser reklamen.

Det här är naturligtvis något som alltid tas i beaktande när företag väljer att annonsera på en viss plats. Ju mer välbesökt eller spektakulär en plats är desto större chansen är det att den förevigas på bild inför allmän åskådan. Det är just det här reklamen är ute efter, om man exempelvis stör sig på att en reklamskylt för en läskedryck stör utsikten så kanske man varvar ned sin ilska med att köpa en läsk i en närliggande kiosk.

bard