Olika typer av marknadsföring
Att frilansa har aldrig varit enklare än vad det är nu. Med tjänster som Frilansfinans kan du fakturera som privatperson på ett enkelt sätt, och du behöver inte längre starta företag för enstaka frilansuppdrag. Men att vissa saker blivit enklare innebär förstås inte att allt blivit det. Marknadsföring är till exempel lika svårt som det alltid varit, kanske särskilt med tanke på hur många kanaler det nu existerar. Nedanför kan du läsa om några annorlunda typer av marknadsföring.
Interaktiv marknadsföring
Interaktiv marknadsföring är den som till exempel dina hemsidesbesökare kan interagera med. Det kan till exempel handla om engagerande filmer, enkäter eller annat.
Användargenererad marknadsföring
Det här är en i vissa avseenden kontroversiell typ av marknadsföring som går ut på att du får dina kunder att göra jobbet. Det skulle till exempel kunna handla om att anordna en tävling för att designa en ny logga, eller uppmana kunder att ta foton av sig själva när de använder dina produkter för att sedan publicera dem på Instagram.
Word of Mouth
Den mest värdefulla formen av marknadsföring av dem alla: när dina kunder talar väl om dig och dina tjänster eller produkter inför personer de känner. Det finns ingen annan form av marknadsföring som är lika effektiv på att konvertera människor till nya kunder.
Gerillamarknadsföring
En kreativ form av marknadsföring som går ut på att du skapar någon typ av event på en plats där det vistas många människor. Oftast utan att du sökt tillstånd för det först.