Marknadsföringens roll idag

Influencers

Något som de flesta ungdomar och många vuxna känner till idag är så kallade influencers. Världens kanske mest kända influencer är den, hör och häpna, svenska Pewdiepie som egentligen heter Felix Kjellgren. Han blev känd i början av 2010-talet och är en av de mest bevakade profilerna på Youtube i och med hans videor som dagligen ses av tiotals miljoner människor.

Det en influencer gör är att försöka påverka den stora massan (alltså allmänheten) i ett visst ärende eller skeende. Det kan vara att de tar ställning i en kontroversiell fråga eller att de marknadsför en viss produkt som den bästa. Det är en så kallad gräsrotsrörelse och från början var de flesta influencers totalt okända men genom att hela tiden förflytta gränser med ett stort lass humor så har de lyckats vinna folks hjärtan och företags intresse. Eftersom en känd influencer har ett så pass stort antal följare så är det mycket lukrativt för ett företag att synas i deras videor. För att få göra det betalar de influencern och tillsammans försöker de skaffa nya kunder.

Det här var mycket ovanligt förr men allt fler individer har ett eget varumärke och representerar sig själva i första hand och klubbar/organisationer i andra hand. Ett bra exempel är den pensionerade fotbollsspelaren David Beckham.

bard