Coca-Cola
Företaget Coca-Cola är ett globalt varumärke som såväl barn som gamla världen över känner till och har druckit vid ett eller flera tillfällen.
Vad är Coca-Cola?
Läskedrycken Coca-Cola är en pH 3-läskedryck som grundades 1886 i USA av John Pemberton. Receptet sägs vara topphemligt och förvaras i Atlanta i ett slutet bankvalv. Läskedrycken är till färgen mörkbrun och innehåller en hel del socker. Den har visat sig ha dåliga hälsoeffekter, inte minst för tandhälsan, då den sura drycken fräter upp emaljen, vilket öppnar upp för kariesangrepp. Drycken är kolsyrad och anses av många vara den ultimata läskedrycken på grund av dess uppfriskande godhet.
Varför har Coca-Cola blivit så framgångsrika?
Coca-Cola har haft många reklamkampanjer, inte minst under storhelgerna och då främst jul. Många förknippar tomtens rödvita kläder med varumärket som också har rödvita färger i sin logotyp. De äger också en betydande del av läskkylskåp och det är vanligt att man på restauranger ser kylskåp med en stor sidopanel föreställandes varumärket. Det sägs att så många som 98 % av världens befolkning har kännedom om drycken, även om den siffran bör tas med en stor nypa salt, inte minst i u-länder där västerländska varumärken inte syns till överallt.
Vad gör Coca-Cola i sina kampanjer som drar till sig så mycket uppmärksamhet?
Varumärket släpper årligen ut slogans som försöker förmå folk att välja Coca-Cola. Det handlar ofta om att sprida budskapet om glädje, kärlek och familjeliv som ett gyllene koncept för det västerländska livet. Folk gillar dessa faktorer i allmänhet och förknippar därför Coca-Cola som något bra och värt att dricka till maten eller på bussen om man så vill. De brukar själva säga att varje tillfälle lönar sig för en läsk.