Kända reklamkampanjer

Apoteket

Det tidigare statligt ägda Apoteket är numera ett välkänt varumärke som sedan 2009 gjort reklam.

Varför gör Apoteket reklam?

Om bolaget Apoteket kan man läsa om på flera håll. 2009 skedde avregleringen av apoteksmonopolet, vilket gjorde att bolaget fick flera konkurrenter att tampas med på medicinfronten. Det gjorde att de behövde marknadsföra sig för att kunna behålla alla sina kunder och inte behöva se dem lämna för att gå till konkurrenterna. Några av dessa är Kronans Apotek, Lloyds Apotek och Apotek Hjärtat (som drivs av moderbolaget ICA).

Vad gör Apoteket i sina reklamer?

Apoteket får inte göra reklam för receptbelagda mediciner eftersom dessa är nödvändiga för folks välmående men inte ska missbrukas. De får däremot göra reklam för hudvårdsprodukter, värktabletter (receptfria) och olika hjälpmedel som de tillhandahåller. Oftast får man se en kvinna som befinner sig i olika miljöer och som på ett underfundigt sätt gör reklam för produkter. En viss berömd fotbollsspelare, nämligen Zlatan Ibrahimovic, deltog i ett reklamklipp där han marknadsförde sitt varumärke Zlatan Sport. Ett företag som har Zlatan i sina marknadsföringskampanjer kan räkna med en hel del publicitet, vilket gynnar bägge parter. Zlatan är numera en affärsman och inte bara en fotbollsspelare, något som han gör precis som sin vän i Paris Saint-Germain, David Beckham.

Behövs verkligen reklam för Apoteket, Systembolaget och andra stora aktörer?

Systembolaget gör inte reklam för sina produkter i sina kampanjer – vilket de inte heller får göra – utan talar bara om sina mål med att få en sund alkoholdebatt i Sverige med en folkhälsa som eftersträvas.

Så länge det är lagligt kommer dessa aktörer att sprida information och även göra reklam, och det kan man egentligen som konsument inte förhindra mer än att man inte handlar av dessa företag längre. Som konsument har man en stor makt och ju fler man delar sina synpunkter med desto bättre utgångsläge att påverka opinionen har man.

bard