Gamblingföretagens strategier
Under 2019 tog regeringen i med hårdhandskarna för att få spelföretag att sluta göra en sådan aggressiv reklam på både tv och i andra medier. Då den svenska spellicensen numera är ett år gammal har svenska spelföretag och alla andra spelaktörer som erbjuder spel på den svenska marknaden blivit allt fler, vilket i sin tur har lett till en större konkurrens mellan spelbolagen. Mna kan dock ställa sig frågan hur det egentligen har gått. Det verkar fortfarande som att tv-sändningarna är fyllda av all möjlig spelreklam som får oss att bli irriterade. Är reklamen dessutom tillräckligt måttfull?
De flesta är för spelreklamsförbud
Trots att svenskar spelar väldigt mycket är majoriteten faktiskt för ett förbud mot spelreklamen, inte minst på tv. Även de som inte är emot är ändå positiva till att att spelreklamen borde skärpas. Många som faktiskt inte är ett dugg intresserade av spel blir pumpade med denna typ av reklam till ingen nytta, och de som tyvärr lider av ett spelmissbruk har ännu svårare att komma ur det när reklamen aldrig lämnar dem ifred.
Använder celebriteter för spelreklam
Spelmissbruket har ökat i vårt land och vilka anledningarna bakom detta fenomen är kan diskuteras. Många vill eller vågar påstå att det bland annat kan ha att göra med att spelbolagen använder alltfler kändisar som maskotar eller reklampelare för de olika spelen. Kändisar som förekommer i spelreklam är bland annat Micke Persbrandt och Måns Zelmerlöw med flera. Även stora Hollywoodkändisar har synts till såsom Michael Madsen och Dolph Lundgren. Det har visat sig att berömda personligheter är mycket mer effektiva för marknadsföringen eftersom människor i högre grad identifierar sig med dem och vill leva lite som de tror att idolerna gör. Inte minst tonåringar och unga ser upp till berömdheter mer än vad äldre personer gör.
Dock har statistik bevisat att folk, även här, är ganska negativa i genomsnitt vad gäller celebriteter som förekommer i gamblingreklam eftersom flertalet tycks anse att de bidrar till ett eventuellt missbruk. Hur företag kommer att agera i framtiden återstår att se men när verksamheter ska investera i något eller fatta ett ekonomiskt beslut, antingen det handlar om marknadsföring eller att hitta ett lukrativt mobilabonnemang för företag, är det oftast vad man kommer att vinna på det hela som styr. Precis som ett företag vill ha bra utrustning och telefoni med mera som gynnar på både kort och lång sikt, vill man säkra sina vinster. Svårare än så är det inte.
Avvikelser trots skärpta regler
Under 2019 skärptes spelreklamen men enligt Konsumentverket har många ändå inte lyckats följa reglerna. Detta gäller inte bara i tv utan även annonser och andra medier och oftare än man skulle kunna tro är det måttfullheten som nämns i regelverket som man inte fullt ut lyckas respektera.