Lagar och regler

Marknadsföringstips: värderingar

Det finns många olika sätt att marknadsföra en produkt eller tjänst. Ett bland de absolut bästa marknadsföringssätten är genom värderingar. På vilket sätt kan företag växa genom “värderingar”?

Marknadsföring

Vad är målet med marknadsföring? Att nå ut med en produkt eller tjänst och att hjälpa ett företag att växa. Marknadsföring och reklam är inte något som alla människor, d.v.s. kunder, tycker om, särskilt då vissa företag har en mycket aggressiv stil. Samtidigt behöver vi människor de varor och tjänster som företag producerar – annat skulle vi ju inte ha något att köpa.

Vidare behöver vi också kunna hitta produkterna. Hur ska man kunna veta om att det finns bilar som är bränslesnåla eller cykelhjälmar som är extra skyddande om ingen berättar det? Vi må ogilla reklam när den är påträngande, men vi är faktiskt beroende av den.

Bra reklam ger faktiskt information. Vi gillar också att kunna ta del av tjänster som verkligen påverkar vår vardag på ett positiv sätt, som att kunna beställa hem matkassar för att få mer tid med familjen eller kunna läsa i mataffärens reklamblad att det är nedsatt pris på kyckling eller blommor – reklam som verkligen gör skillnad i våra liv. Sådan reklam har både ett positivt ekonomiskt erbjudande och är en hjälp.

Om du tillhör dem som vill få mer tid med familjen och kunna fokusera på det som är viktigt, så kan du anlita Studybuddy för läxhjälp – läxhjälp för både högstadiet och gymnasiet, nu också online.

Reklam med värderingar

För att kunna använda värderingar i marknadsföringen, så måste du erbjuda en produkt som verkligen har ett värde för människor. Alla företag och människor har förvisso värderingar, men aggressiv marknadsföring med syfte att tjäna pengar, har värderingen “kunder är inkomstkällor och vi bryr oss inte om dem, så länge vi får pengarna”. Det är en anledning till att många företag som håller på med telefonförsäljning blir anmälda till Konsumentverket. Alla företag behöver ju tjäna pengar och kunder ger inkomst, men ett företag med bra värderingar vill vara en del av samhället och kunna “hjälpa till”.

Ett exempel på marknadsföring med en bra värdegrund är Nike. Om du tänker på Nike, vad tänker du på då? Skor eller skickliga atleter? Nike fokuserar på atleterna, mer än på produkterna, och det gör att kunderna uppfattar dem som schyssta. Ett annat exempel är Apple, som vill hjälpa kreativa individer att förändra världen – sådan reklam ger människor en känsla och får företaget att verka bra. Det är många företag som upptäckt hur de kan marknadsföra sig genom att just verka lite goda eller vilja förändra omvärld. Nu är det vanligt att företag vill vara miljövänliga, då det är en värdering som är mycket inne.

Om du har ett företag måste du fråga dig vilket värde dina produkter ger dina kunder och kombinera det med något slags samhällsansvar, som att ge bort pengar eller låta nyanlända få jobb hos dig – sådant som ger ditt företag naturlig reklam.

bard