Lagar och regler

Marknadsföring och ekonomi för egenföretagare

För en egenföretagare är det viktigt att ha bra koll på företagets ekonomi, och att vara bra på att marknadsföra verksamhetens tjänster och produkter. En viktig del inom företagets ekonomi är att ha en personalliggare som låter dig hålla en förteckning över vilka av dina anställda som är verksamma på din arbetsplats. Att ha en personalliggare är ett krav om du driver en restaurang, utför skönhets- eller kroppsvård , driver tvätteri eller utför fordonsservice.

När du ska starta eget är det mycket du behöver hålla reda på. Du behöver en affärsplan, en god affärsidé och du måste också välja vilken bolagsform ditt företag ska ha. En ordentlig buffert är bra att ha vid egenföretagande, då ett företag är ett stort projekt. Om det sker en ekonomisk nedgång kan bufferten vara det som räddar ekonomin.

Sköt din marknadsföring

Genom att se till att din marknadsföring är effektiv kan du skaffa nya kunder till företaget och bygga bra och starka relationer med dem. När du lärt känna dina konkurrenter och kunder kan du göra en tydlig plan för din marknadsföring. Du kan göra mycket med eget arbete och små resurser. Ta reda på vilka problem och behov dina kunder har och erbjud dem en lösning. När du sedan har hittat rätt kan du nå ut med information kring dina erbjudanden.

Det första steget är att göra en marknadsplan, där du beskriver vilka försäljningsmål och marknadsföringsinsatser som du behöver genomföra för att nå målen. Med planen färdig kan du lättare fokusera resurserna till rätt ställe. Din marknadsplan ska svara på frågorna kring vad du kan erbjuda till kunden, vem kunden är och hur du ska nå din målgrupp. Gör först en omvärldsanalys, där du tar reda på hur din bransch och marknad ser ut. Vad ska du sälja och hur ska din tjänst eller vara paketeras? Vilka är intresserade av din produkt och vad har dina kunder gemensamt? Vad vill du att dina kunder ska förknippa med just dig och hur ska du kunna särskilja dig från mängden? Gör en noggrann formulering av dina mål och hitta strategier för hur du kan nå dem. När du har hittat profilen för ditt företag och dina kunder kan du nu marknadsföra din verksamhet. Genom att följa upp och mäta marknadsföringen kan du se vad som resulterar i det bästa utfallet.

Säkra din pension

Egenföretagare har inte tjänstepension och behöver själva göra egna avsättningar som täcker upp för detta. Bland egenföretagare är det ungefär en tredjedel som inte sparar till pensionen. Egenföretagare har dock avdragsrätt för privat pensionssparande, därför kan det vara klokt att sätta av en del varje månad. För den som gör avdrag är det dock viktigt att veta att detta sänker storleken på den inkomst som kommer från näringsverksamheten. Detta innebär en lägre avsättning som går till den allmänna pensionen och sänker också värdet på föräldra- och sjukpenning. Många företagare ser sin verksamhet som en ekonomisk trygghet och tar därför inte ut en marknadsmässig lön. Då skapas en längre inbetalning till den allmänna pensionen.

bard