ICA-reklamen
ICA-reklamen har av Guinness World Records blivit utsedd till den längst varande reklamkampanjen i tv genom alla tider i världen. Då den är på svenska är den inte relevant för andra individer än de som förstår de skandinaviska språken. Skådespelaren Loa Falkman är en profilerad aktör som vunnit många hjärtan, inte minst genom sitt deltagande i reklamen som ICA-Stig efter Hans Mosesson.
Vad är ICA?
ICA är Sveriges med råge mest kända matvarubutikskedja och även den som har flest butiker nationellt sett. De flesta känner till ICA och barn lär sig snabbt att ICA-reklamen är återkommande. På ICA kan man handla mat, dryck och lite annat smått och gott som kan tänkas behövas i ett hem, inte minst på ICA Maxi-varuhusen.
Varför har reklamkampanjen blivit så viral och känd?
Anledningen är enkel; de har med humor och ironi lyckats marknadsföra matvaror på ett finurligt sätt. Varje reklamfilm de gör innehåller matvaror som skådespelarna håller upp framför kameran, med ett ditsatt pris. Genom att göra detta så har reklamen lyckats bli känd och framförallt ihågkommen bland tv-tittarna. Det är uteslutande TV4 som visar ICA-reklamen eftersom SVT är skattefinansierad och därmed exkluderad från annonsering.