Buzz marketing – kostnadsfri marknadsföring
Begreppet “buzz marketing” kommer ursprungligen från USA, och innebär att ett företag istället för att göra reklam i traditionell media låter nöjda kunder sprida sina upplevelser av företaget eller produkten till sin omgivning. På svenska brukar uttrycket översättas “mun till mun”, och är en av de mest effektiva marknadsföringsmetoder som finns.
Effektivt och kostnadsfritt
Buzz marketing är en effektiv marknadsföringsstrategi på så vis att människor tenderar att lyssna på personer i sin närhet. Berättar en person om hur nöjd den är med en produkt den köpt är chansen stor att de som lyssnar också väljer samma produkt när de ska ta ett köpbeslut. Att höra en person man känner och litar på tala positivt om en produkt inger ofta större trovärdighet än vad en traditionell reklamkampanj någonsin gör.
Det kan även handla om att kunden är nöjd med själva upplevelsen i samband med köpet. Kanske var personalen i butiken så hjälpsam och trevlig att kunden verkligen vill rekommendera sina vänner att handla där. Att försöka ge kunderna det där lilla extra de kanske inte får någon annanstans brukar löna sig i längden. Det är sällan en kund har några förväntningar på köpupplevelsen och därför är det inte särskilt svårt att lyckas överträffa förväntningarna. Dessutom kostar det inte företaget något extra att göra kunden nöjd och glad, men ger oftast mycket tillbaka i form av nya och återkommande kunder.
Buzz marketing på nätet
En variant av buzz marketing är sajter på nätet som erbjuder kunder att lämna omdömen om företag och produkter. Ett exempel är sajten Tripadvisor, där man kan läsa om andra kunders upplevelser av restauranger, boenden och utflyktsmål.
Framför allt mindre företag använder buzz marketing för att marknadsföra sig själva eller en produkt. Ibland är det den enda marknadsföringskanal de använder sig av, vilket säger en del om vilken effektiv metod det faktiskt är.