Så använder du gigekonomi för marknadsföring
Om du har en verksamhet som du vill marknadsföra så vet du antagligen redan att det kan bli väldigt dyrt. Marknadsföring genom professionella verksamheter kostar, som allra minst, tusenlappar. Det här har knappast många egenföretagare eller småbolag råd med. In kommer där gigekonomin som ger dig helt nya möjligheter.
Var noga med vem du hyr
Gig syftar på temporära projekt, exempelvis ett reklamprojekt som du tar in någon för att utföra. Det här fungerar framförallt för digitala jobb, exempelvis att marknadsföra din hemsida, hjälpa dig med annonskampanjer och så vidare. Det finns många i Sverige som arbetar som giggare, inklusive många marknadsförare som arbetar frilans.
Det du måste tänka på här är att CV är väldigt viktigt och du måste vara noga med till vem du ger jobbet. Även om det inte är en fast anställning så är det fortfarande ett professionellt projekt du vill hyra någon för, att ställa krav och vara kräsen är helt acceptabelt här.
Billigt är inte alltid bäst
Du vill såklart spara in pengar så att du faktiskt har råd att driva verksamheten. Det du däremot måste tänka på är att det inte alltid är den billigaste personen som är bäst, du får oftast exakt det du betalar för. Det är därför det är så viktigt att du går igenom personernas CV.
Det du också måste tänka på är vilka instruktioner du själv ger både innan du tilldelar någon projektet, men också när du väl har valt ut någon. Utan tydliga instruktioner så blir det svårt för personen att utföra ett bra jobb. Om du är tydlig med vilka resultat du förväntar dig och vad du vill få gjort, är det enklare för frilansaren att utföra jobbet. Det blir också lättare för personen att faktiskt vara ärlig om huruvida jobbet kan utföras eller inte.