Lagar och regler

Marknadsför dig med hjälp av CRM

Behöver du hjälp med marknadsföringen? I så fall kan du testa något utöver det vanliga. Testa att ta hjälp av CRM för att nå nya kunder och förbättra kundrelationerna. Det gör att du får ännu större chans att skapa en stark kundkrets som gynnar företaget.

Använd dig av CRM

Förkortningen CRM står för customer relationship management och kan hjälpa dig som företagare att förbättra kundrelationerna. I praktiken är ett CRM-system till för att du lättare ska kunna hantera dina kundkontakter och det gör att du kan hantera din tid inom företaget bättre. Men hur kan CRM användas som marknadsföring? Egentligen är CRM i sig ingen form av marknadsföring. Det är snarare så att när du sköter alla led i kundkontakterna ordentligt så blir kunderna nöjda och glada. De i sin tur ger dig positiv feedback på internet och rekommenderar dig inom sina egna kontaktnät. Kort sagt kommer nöjda kunder, via CRM, att marknadsföra ditt företag.

Kundfokus – en viktig del av företagande

Som företagare har man stor konkurrens om det mesta. Därför gäller det att sticka ut ur mängden. Ett säkert sätt att skrämma iväg kunderna, redan innan de har hunnit att köpa något, är att missbruka kundrelationerna. Att erbjuda lägst priser är inte alltid tillräckligt då många kunder föredrar att samarbeta med företag som känns trygga, schyssta, professionella och stabila i första hand.

Oavsett om du bedriver din verksamhet på nätet eller ute “i verkligheten” så har du stor nytta av att ha ett stort kundfokus. Om du exempelvis driver en liten detaljhandel på torget så ligger mycket av ditt kundfokus i att vara trevlig och hjälpsam mot kunderna. De flesta har någon gång gått in i en butik där butiksägaren har verkat besvärad av att det kommit in kunder i butiken. Som kund undviker man gärna att göra ärenden i sådana butiker och ryktet om “den bittra butiksägaren” kommer sprida sig bland kundernas vänner och bekanta. Men motsatsen är lika sann. Därför är det viktigt att kunderna känner sig väl omhändertagna och respekterade i alla led av kundkontakten.

Har du din verksamhet på nätet gäller det att vara professionell på andra sätt. Mycket kan gå fel när varan ska levereras eller betalas. Därför är det viktigt att du främst fokuserar på att vara tillmötesgående om något skulle gå fel. Folk hatar att bli lurade och många kunder har tidigare erfarenheter av att bli lurade på nätet. Att göra allt för att gottgöra kunden samt alltid ha ett respektfullt och professionellt bemötande mot kunden är oerhört viktigt för att inte råka förstöra den lilla tillit som kunden trots allt har. Det gäller framförallt i situationer då ett problem har uppstått. Många kunder är förlåtande och förstår att misstag kan ske, men alla kunder förväntar sig rätt behandling i en sådan situation. Där har du som företagare ett gyllene tillfälle att vara snäppet bättre än alla dina konkurrenter.

bard