Marknadsföringens roll idag

Världsrekord, fotbollslag, arenanamn med mera

Att synas är viktigt i dagens samhälle och det är därför det är vanligt att saker och ting döps efter sponsorers namn.

Arenanamn

Det finns en hel del arenanamn som efterliknar sponsorernas namn, exempelvis Tele2 Arena som är belägen i Sveriges huvudstad Stockholm. Samma princip gäller för Friends Arena, Hejla Arena i Västervik och många fler. Många har inte något alls emot att de ursprungliga namnen byts ut några år eller perioder till företags namn, medan andra inte uppskattar tilltagen. De senare hävdar ofta att känslan för sporten försämras samtidigt som lagen inte protesterar något mot det. Å andra sidan kostar arenor mycket pengar att framförallt bygga men också att underhålla och driva, och lagen behöver ofta mer pengar till sin verksamhet. De flesta resonerar som så att det är bättre om arenorna byter namn än att duktiga spelare byter klubb eller att biljetternas pris höjs.

Världsrekord

Energidrycksbolaget Red Bull har varit ivriga i att marknadsföra sina drycker när världsrekord ska sättas. Felix Baumgartner satte ett världsrekord för det högsta basejumpet någonsin gjort, och dessutom den längsta tiden för en människa i fritt fall. Red Bull hade sin logotyp på såväl farkosten som dräkten Felix befann sig i.

Fotbollslag

Red Bull har gett sitt namn till lag i Tyskland och USA bland annat. I utbyte får lagen pengar, vilket de kan satsa åt att köpa duktiga fotbollsspelare eller bygga fina anläggningar med mera. Det finns dock ligor i exempelvis ishockey som aldrig har eller kommer ha sponsorers namn i sina lagnamn. NHL:s (National Hockey League) samtliga lag heter namn såsom Detroit Red Wings, Chicago Blackhawks, Florida Panthers, Toronto Maple Leafs med mera. Således finns inga sponsrade lagnamn där.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *